Gebruik van social media in Belgium
Belgen brengen dagelijks gemiddeld 5u online door, waarvan 1u45 op social media. Dit heeft een gigantische invloed op onze manier van leven, werken, communiceren… Ontdek wat de belangrijkste spelers zijn op social media en wat hen kenmerkt. In volgorde van gebruik:
Dit blijft het populairste sociale netwerkkanaal in België. In 2023 had Facebook 6,3 miljoen actieve gebruikers in België. Facebook is de bron geweest van een groot aantal functies die later door andere platforms zijn overgenomen, zoals de profielpagina en de wall, en natuurlijk niet te vergeten de likes.
YouTube
Youtube is na Facebook het meest gebruikte social media kanaal. Het is een gratis deelplatform voor video’s, en werd opgericht in 2005 Een jaar later werd het door Google opgekocht Op wereldniveau is het een van de meest gebruikte videoplatformen
WhatsApp, het op twee na grootste sociale netwerk in België, werd opgericht in 2009 en overgenomen door Facebook in 2014. In 2023 had WhatsApp 2 miljard maandelijkse actieve gebruikers, waaronder 5,75 miljoen Belgen. Het is de 4e meest gedownloade applicatie ter wereld.
Instagram werd gelanceerd in 2010 en overgenomen door Facebook in 2012. Dit kanaal wordt vooral gebruikt door tieners en jongvolwassenen, maar ook steeds meer door een ouder publiek. Het is op Instagram dat het influencer-fenomeen echt van de grond is gekomen. In 2023 hadden 4,6 miljoen Belgen een account op Insta!
Pinterest werd in 2010 opgericht Het is HET sociale media platform om ideeën op te doen op basis van mooie en interessante foto’s die de gebruiker bij elkaar zoekt. Dit prikbord of moodboard kan dan bijvoorbeeld gebruikt worden voor projecten, zoals een renovatie of een huwelijk, maar bijvoorbeeld ook als digitaal receptenboekje.
Snapchat
Snapchat werd opgericht in 2011. Het platform is gebaseerd op het delen van foto’s en video’s die slechts enkele seconden zichtbaar zijn, om daarna onmiddellijk te verdwijnen. De populariteit van Snapchat bij jongeren verschilt sterk van regio tot regio, maar het is zeker een succes in België, waar 3,65 miljoen Belgen een Snapchat account hadden in 2023.
X (vroeger Twitter)
Twitter werd opgericht in 2006 en in juli 2023 omgedoopt tot X. Het platform wordt gekenmerkt door het versturen van korte berichten van 280 tekens. Het wordt vooral gebruikt door journalisten, politici en lobbyisten, maar ook door fans van het platform. Het is het ideale platform om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
LinkedIn is het professionele sociale netwerk bij uitstek. Het platform werd opgericht in 2002 en werd in 2016 overgenomen door Microsoft. Het netwerk telt 4,7 miljoen leden in België. Je profiel fungeert als cv of virtueel visitekaartje: het is een handige tool om contacten, rekruteerders, partners of potentiële klanten te vinden.
TikTok
TikTok heeft naam gemaakt in België: 3,52 miljoen Belgen hebben een account. Het platform bestaat sinds 2018 en is van meet af aan erg populair geweest bij tieners en jongvolwassenen. Met TikTok kunnen gebruikers videoclips van 3 tot 15 seconden maken, met video, dans, lipsync, muziek en meer. Het is het enige Chinese netwerk op onze lijst. Een aantal landen stelt zich vragen over de mogelijke invloed van China op de jongeren die dit platform gebruiken.